Itä-Uudenmaan kunnat täydentävät sosiaalineuvontaansa ottamalla käyttöön uuden chat-palvelun. Sosiaalipalveluiden neuvonta-chat toimii jo Askolan, Lapinjärven, Loviisan ja Sipoon verkkosivustoilla, ja se on tarkoitettu näiden kuntien asukkaille. Palvelu laajenee Porvooseen myöhemmin kesällä.
Sosiaalipalveluiden neuvonta-chat auttaa lasten, perheiden, työikäisten, ikääntyneiden ja vammaisten sosiaalipalveluihin ja päihde- ja mielenterveyspalveluihin liittyvissä kysymyksissä. Neuvonta-chat ja tarvittaessa asiakasneuvoja vastaavat kysymyksiin esimerkiksi erilaisista tukipalveluista sekä etuuksien ja tukien hakemisesta.
Chat-palvelu toimii kuntien sosiaalipalveluiden verkkosivuilla. Sitä voi käyttää myös mobiililaitteella. Chatbot vastaa asiakkaiden kysymyksiin suomeksi ja ruotsiksi 24 tuntia vuorokaudessa, vuoden jokaisena päivänä. Asiakasneuvoja on tavoitettavissa maanantaisin kello 12–16 ja tiistaista torstaihin kello 9–11 ja 12–14.
– Chat-palvelusta on helppo hakea neuvoja vaikka kotoa käsin ja juuri silloin kuin itselle sopii. Näin asiakas pystyy hallitsemaan itse omaa tilannettaan ja hakemaan apua joustavasti. Uusien, digitaalisen palvelujen kehittäminen tähtää samalla sote-palvelujen toimintatapojen kehittämiseen ja yhtenäistämiseen Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella niin, että palvelut ovat kaikkien saavutettavissa. Näin myös toiminnan tuottavuus ja vaikuttavuus paranevat, sanoo kuntien yhteisten sote-uudistushankkeiden hankejohtaja Jaana Forslund.
Lapinjärven sivulla chat-palvelu löytyy Ikääntyneiden palveluiden sivulla, oikeassa alareunassa. Vihreä puhelaatikko.