Tiedote 2.3.2021

Lapinjärven kunta seuraa koronatilannetta ja jatkaa tiukkaa linjaa rajoitusten suhteen

Tilanteesta tiedotetaan seuraavan kerran perjantaina

Suomen hallitus kertoi 25.2.2021 toimista, joilla yritetään pysäyttää koronavirustilanteen paheneminen. Hallitus on kehottanut Uudenmaan kuntia ottamaan käyttöön leviämisvaiheen tiukimmat toimet.

Lapinjärven kunnassa on jo suurin osa tiukimmista toimista käytössä. Näitä ovat esimerkiksi kasvomaski- ja etätyösuositukset, aikuisten ryhmäharrastustoiminnan keskeyttäminen ja julkisten tilojen käytön rajoittaminen. Lisäksi Lapinjärven kunta on pitänyt keskeytettynä kaikkea harrastustoimintaa kunnan hallinnoimissa tiloissa. Linjaus on ollut muuta aluetta tiukempi, HUSin pandemiaryhmän suosituksen mukainen, joka on suosittanut myös lasten harrastustoiminnan keskeyttämistä.

– Lapinjärven kunta on pieni yhteisö ja henkilöstöresurssit pienet. Useat tartunnat tai karanteenit aiheuttaisivat nopeasti haasteita palvelutuotannolle pienessä kunnassamme, kunnanjohtaja Tiina Heikka perustelee.

Johtoryhmä linjasi maanantaina, että kunnan hallinnoimissa sisätiloissa pidetään harrastustoimintaa keskeytettynä 8.3.2021 asti, kun nähdään miten jatkuvasti heikkenevä tilanne Uudellamaalla kehittyy ja mitä toimenpiteitä valtion puolelta tulee viikon aikana.

– Kokoonnumme seuraavan kerran perjantaina 5.3.2021 ja tarkastamme tilanteen silloin ja tiedotamme perjantaina lisää. Toivon, että kuntalaiset pitävät kiinni rajoituksista edelleen, koska uusi virusvariantti leviää nopeasti, myös lasten ja nuorten parissa, kunnanjohtaja toteaa.

– Tiukkojen rajoitusten ja kuntalaisten tarkkuuden johdosta olemme päässeet vähällä, nyt on syytä edelleen pitää tästä kiinni.

– Edelleen pyydän, että kaikki asiakaspalveluyritykset lähtevät myös käyttämään maskeja. Kuntaan saamme palautetta yrityksistä, joissa henkilökunta ei käytä maskeja, joten pyydän tätä monien asiakkaiden puolesta, Heikka toteaa.

Yhteisöjä ja yksityisiä henkilöitä kehotetaan noudattamaan Etelä-Suomen aluehallintoviraston määräystä yli kuuden hengen kokoontumisrajoituksista ja yksityistilaisuuksien välttämisestä. Aluehallintovirasto on antanut luvan kuuden hengen tapaamisiin vain välttämättömissä, pakollisissa tilanteissa, muuten se suosittelee painokkaasti välttämään kaikkia fyysisiä kokoontumisia. Kokouksia suositellaan järjestettäväksi etäyhteydellä aina kun se on mahdollista.

Lapinjärven kunnan johtoryhmä harkitsee kunnan rajoituksia ja suosituksia suhteessa Sosiaali- ja terveysministeriön, Aluehallintoviraston, THL:n ja HUSin pandemiatyöryhmän antamiin suosituksiin ja rajoituksiin sekä suhteessa Lapinjärven kunnan toimintaympäristöön.

– Kaikki harrastustoiminta, yleisötilaisuudet ja yleiset tilaisuudet kunnan hallinnoimissa sisätiloissa on kielletty ainakin 8.3.2021 asti.

– Alle 20-vuotiaiden harrastustoimintaa voidaan järjestää kunnan hallinnoimissa ulkotiloissa huomioiden rajoitukset ja suositukset (maks 10 henkilöä ml. ohjaaja, maskipakko ohjaajilla)

– Kaikki yli 20-vuotiaiden harrastustoiminta on kunnan hallinnoimissa sisä- ja ulkotiloissa kielletty

– Seurojen yms tulee huomioida Aluehallintoviraston antamat suositukset ja rajoitukset toiminnassa

– Kunnanvirasto on suljettu asiakkailta 28.3.2021 asti

– Kirjasto palvelee etänä kuten nyt 28.3.2021 asti.

Muistakaa käsihygienia, 2 metrin turvavälit ja maskien käyttö.